Het thuiswerkadvies is terug van weggeweest. Het advies van de overheid om thuis te werken tenzij het niet anders kan is na de persconferentie van 12 november weer aangescherpt. Voor veel werkgevers en werknemers is thuiswerken inmiddels geen nieuw fenomeen meer, maar toch merken we dat hier nog best wat vragen over leven. Hieronder volgen 6 veel gestelde vragen over thuiswerken.
1. Hoe richt je een thuiswerkplek in volgens arbonormen?
Ook als je werknemers thuiswerken, moet je als werkgever zorgen voor goede en veilige arbeidsomstandigheden. Dat kan je doen door bijvoorbeeld voorzieningen beschikbaar te stellen voor de inrichting van de thuiswerkplek of hulpmiddelen die voorkomen dat werknemers te lang of op de verkeerde manier werken. Denk aan de verstrekking van een stoel, laptophouder, toetsenbord, muis of laptoptrolley.
In het Arbeidsomstandighedenbesluit is verder vastgelegd dat de thuiswerkplek zo moet zijn ingericht dat de werknemer zijn werk zo veel mogelijk zittend en op een ergonomisch verantwoorde manier kan uitvoeren. Als werkgever moet je zorgen voor een ‘doelmatige zitgelegenheid’ en een ‘doelmatig werkblad of doelmatige werktafel’. Verder moeten in de werkruimte doelmatige voorzieningen worden getroffen ten aanzien van de verlichting.
De werkgever kan ervoor kiezen om de thuiswerkplek voor de werknemer in te richten. Het is ook mogelijk om de bestaande thuiswerkplek te laten checken door een deskundige of de werknemer zelf, bijvoorbeeld op basis van een foto. De leidinggevende moet dit dan wel bespreken met de werknemer.
2. Ik zit krap in de financiële middelen. Wat nu?
Als je als werkgever onvoldoende financiële middelen hebt, is dat geen reden om te bezuinigen op de veiligheid van je werknemers. Het is wel zo dat als je op de werkvloer veilige werkplekken hebt je het verzoek om thuis te werken kan weigeren. Thuiswerken is namelijk geen recht van werknemers.
3. Is een thuiswerkvergoeding verplicht?
Nee, werknemers hebben geen recht op een extra vergoeding voor thuiswerken i.v.m. de coronamaatregelen. Het mag wel. Je kunt bijvoorbeeld een vergoeding geven voor gebruik van gas, water en licht en koffie of thee. Binnen de werkkostenregeling (WKR) mag je vanaf 2022 een dagelijkse onbelaste vergoeding van € 2 aan je werknemer uitkeren.
4. Hoe zit het met verbinding binnen teams?
Plaats de activiteit van je team nog eens in het totale plaatje. Wat doen we en waarom? Wie heeft onze input of output nodig? Met wie werken wij samen? Hoe gaat dat nu? Welke contacten zijn essentieel en hoe verloopt dat nu op afstand? Zoom dus even uit en breng de huidige situatie in kaart. Spontane contacten tussen collega’s die normaal gesproken in de lift, kantine, wandelgangen etc. plaatsvinden zijn er bij thuiswerken niet. Het onderhouden van relaties (je sociale kapitaal) moet je anders gaan organiseren vanuit huis. Stimuleer het opnemen van contact om bij te praten, over te dragen, resultaten te vieren, conflicten te bepreken.
5. Hoe houd je thuiswerkers (fit)?
Veel werkgevers vinden de zorg voor werknemers privé. Daar mogen werkgevers nu wat pro-actiever in zijn. Geef vooral nu aan hoe belangrijk het is om fit te blijven. Dit is goed voor een prettige werksfeer en de productiviteit. Als werkgever kan je denken aan het aanbieden van programma’s om in beweging te blijven. Ook werkt het krachtig om samen en coronaproof te wandelen of naar buiten te gaan tijdens overleg. En dat werkgevers open gaan zijn over hoe zij zelf gezond blijven. Maak het onderwerp bespreekbaar. Vraag dus niet alleen hoe het met iemand gaat, maar vraag ook naar het bewegen.
6. Hoe houd je balans tussen werk en privé?
Niet iedereen wil een splitsing tussen werk en prive en het is ook niet in iedere situatie te realiseren. Zet in op een dagstructuur waardoor mensen geconcentreerd kunnen werken, kunnen pauzeren en kunnen omschakelen met als doel dat ze lekker kunnen werken en fit blijven. Maak afspraken met elkaar over bereikbaarheid. Een werkdag op kantoor kent vele mini-pauzes; verplaatsen naar verschillende (vergader)locaties, napraten na een meeting, toevallige ontmoetingen in de wandelgangen. Thuis heb je die minder. Ze zijn wel belangrijk voor je energiemanagement en het is goed je daar bewust van te zijn.
Neem dus even tijd voor een lunch met je huisgenoot, wandelingetje met de buurvrouw en dergelijke. De reistijd tussen werk en huis is een buffer tussen werk en privé. Bij veel mensen is de buffer nu enkel de trap van de bovenverdieping naar beneden. Besteed de tijd die je normaal kwijt bent aan reizen, om van werk om te schakelen naar privé en tel deze tijd niet automatisch bij je werkdag op.
Heb je vragen over de thuiswerkvergoeding (WKR) of vraag je je af hoe je verbinding met je team kan blijven houden? Neem dan contact met ons op. Wij staan graag voor je klaar!